جزئیات تغییر و تحولات جدید ساختاری مجمع تشخیص مصلحت

فائقه انوار- 23 مرداد سال گذشته رهبر معظم انقلاب در حکمی ضمن معرفی اعضای دوره ششم مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت برخی تغییرات ساختاری در این مجمع تاکید کردند .در حکم ایشان برسامان بخشیدن به مجموعه‌ سیاست‌های کلّی و بازنگری در عناوین و نیز سامان بخشیدن به مسئله نظارت بر اجرای سیاست‌ها،ساز و کار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها ، ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی، چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضروری و... تاکید شده بود.درباره این ابلاغ رهبر انقلاب و ماموریت هایی که بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته شده است، با حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم و دکتر احمد توکلی از اعضای باسابقه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان ادوار مجلس گفت و گو کرده ایم که می خوانید.
مصباحی مقدم: مجمع پویا شده است
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خراسان درباره اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام  پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب با بیان این که با اصلاحات انجام شده مجمع پویا شده است، تصریح کرد: با هدف تمرکز و جمع و جور شدن مجمع تشخیص مصلحت نظام اقداماتی انجام گرفت واز آن جایی که مجمع علاوه بر مرکز تحقیقات استراتژیک شامل  دبیرخانه و ساختمان قدس نیز می شد، قرار شد به لحاظ ساختار، اصلاحاتی انجام شود. وی درباره جزئیات این تغییرات گفت: دراین راستا مرکز تحقیقات استراتژیک در دبیرخانه مجمع ادغام شد و ساختمان قدس نیز واگذار می شود .همچنین مجمع در مجلس شورای اسلامی قدیم و به تعبیری در مجلس سنای گذشته مستقر شد.
سیاست گذاری ها از حالت جزئی جنبه کلان و کلی پیدا کرده است


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به لحاظ سیاست ها نیز بازنگری هایی صورت گرفت به این معنی که از تعداد سیاست گذاری ها کم شد.  همچنین سیاست گذاری ها از حالت جزئی جنبه کلان و کلی پیدا کرده است. این موضوع باعث متمرکز شدن مجمع خواهد شد.
وظیفه نظارتی از صحن مجمع گرفته و به یک هیئت عالی نظارت 18 نفره انتقال داده شد
مصباحی مقدم  تاکید کرد: به لحاظ عملکرد نیزاعضای  مجمع فعال شده اند به معنای این که اعضا مسئولیت کمیسیون ها را در مجمع پذیرفته اند و  تعداد جلسات مجمع نیز افزایش یافته است.نکته دیگر این که وظیفه نظارتی از صحن مجمع گرفته به یک هیئت عالی نظارت 18 نفره انتقال داده شد. وی با بیان این که جلسات هیئت عالی  نظارت به موازات اصلی  صحن علنی مجمع برگزار می شود، افزود: براساس دستور کار ،این هیئت هفته در میان شنبه ها نشست خواهد داشت البته هر موقع جلسات علنی مجمع برگزار نشود، هیئت عالی نظارت جلسه خواهد داشت. وی‌افزود: دستور کار هیئت عالی فقط نظارت است و سیاست گذاری بر عهده صحن علنی مجمع  خواهد بود.
آیا ساختارجدید مجمع چیزی شبیه مجلس سنا خواهد بود؟
وی در این باره که آیا ساختار جدید مجمع چیزی شبیه مجلس سنا خواهد بود، تصریح کرد: خیر نمی توان گفت که این مجلس سناست چراکه مجلس سنا یک مجلس مستقل است ودر کنار مجلس عام  فعالیت دارد همچنین همه وظایف قانون گذاری که در مجلس عام است، در مجلس سنا هم وجود دارد در حالی که چنین وظایفی برعهده مجمع تشخیص مصلحت نیست از طرف دیگر معمولا مجلس سنا نیمی انتخاب و نیمی انتصابی هستند ولی اعضای مجمع تشخیص  انتصابی هستند. مصباحی مقدم اضافه کرد: علاوه بر ویژگی های بالا، مجمع تشخیص مصلحت سه وظیفه خاص دارد یکی بررسی موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان است که به مجمع ارجاع شده، دیگری سیاست گذاری به عنوان بازوی رهبری است  و وظیفه دیگر این که اگر رهبری معضلی را به مجمع ارجاع دهند، وظیفه بررسی و رسیدگی  آن را برعهده دارد.
احمد توکلی: مجمع تشخیص مصلحت از گسترش به سمت تمرکز کارها حرکت کرده است
همچنین احمد توکلی عضو هیئت عالی نظارت برحسن اجرای سیاست‌های کلی نظام  نیز در گفت و گو با خراسان با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با دستور رهبری مجمع تشخیص مصلحت از گسترش به سمت تمرکز کارها حرکت کرده است.  وی با بیان این که  این هیئت با حکم و تاکیدات رهبری تشکیل شده است، افزود: این هیئت 18 نفره مرکب از رئیس، دبیر و 13 نفر از اعضای منتخب مجمع تشخیص مصلحت نظام است. توکلی افزود: در این هیئت سران سه قوه عضو نیستند .رضایی افزود : هیئت عالی نظارت برحسن اجرای سیاست‌های کلی نظام فعالیت خود را آغاز کرده است. عضو هیئت عالی نظارت برحسن اجرای سیاست‌های کلی نظام تاکید کرد: هیئت عالی وظیفه نظارت بر نحوه اجرای سیاست هایی را که مجمع تصویب و رهبری تایید وابلاغ می کنند، بر عهده دارد.سیاست هایی مثل اقتصاد مقاومتی و نظارت بر سیاست های حفاظت از محیط زیست و... . وی گفت: در جلسه گذشته، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر شفافیت و مبارزه با فساد به‌عنوان اولویت نظارتی این هیئت عالی به تصویب اعضا رسید.
 
   خبر مرتبط
مصباحی مقدم: درباره حضور اقلیت ها در شورای های اسلامی، مجمع هنوز به نتیجه نرسیده است

حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفت و گوی خود با خراسان در این باره  که در ماه های اخیر با توجه به مصوبه مجلس و مخالفت شورای نگهبان بنا شد مجمع تشخیص درباره حضور اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی تصمیم گیری کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده، آیا این موضوع از دستور کار خارج شده است؟ و چه زمانی به دستور کار بر می گردد؟ گفت: در این باره یک جلسه گذاشته شده است. مجمع هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده که  نیاز است در جلسه بعدی به این موضوع رسیدگی شود.هم اکنون نمی دانم در دستور کار قرار گرفته است یا خیر. وی درخصوص پیش بینی خود درباره این که آیا این مصوبه در مجمع رای خواهد آورد یا خیر گفت :اجازه بدهید که در این باره پیش بینی نداشته باشم و آن را به نشست موکول می کنم  .